Čtyři káčka nestojí pár kaček

4kk ILUJedno z frekventovaných témat, která se kolem digitalizace „pětatřicítkového“ kina točí, představuje rozlišení projektoru. Není 2K náhodou moc málo? Pokud vám v rozpočtu chybí peníze na nové sedačky, ozvučení nebo technologii 3D, pak není. A zatím to platí i v opačném případě.

Tentokrát se nebudeme věnovat tomu, že smysluplná aplikace 4K projektoru si žádá také odpovídající architekturu kinosálu a hlavní cílovou skupinou této technologické vymoženosti jsou zámořská kina, která jsou s tisícovkou míst ještě malá. Sotva kdo zpochybní, že filmové postprodukce v rozlišení 4K už dlouho pracují. Znamená to však, že si DCPčka filmů lze automaticky vybírat v rozlišení 2K a 4K? Ne.

       Sotva lze z malé objektivity podezírat společnost Sony, která si z rozlišení 4K udělala před lety hlavní marketingový tahák. Pokud na internetu zasurfujete na tuto adresu, možná zpozorníte. Absence Marhoulova válečného snímku Tobruk, který byl k dispozici rovněž na 4K DCP, sice naznačuje, že seznam digitálních distribučních kopií v rozlišení 4K bude mít v případě národních kinematografií nejednu „díru“. Ale ze šesti filmů distribuovaných v letos také v rozlišení 4K, šly (či půjdou) na plátno v České republice tři a jistotu 4K DCP představuje pouze další díl batmanovské ságy Temný rytíř povstal. Jak je to možné?

       DCP v rozlišení 4K si žádá při zpracování více „strojového času“ a má také vyšší nároky na paměťové médium, protože rozšíření satelitní distribuce ještě chvíli potrvá – tady záleží jen a jen na počtu kin, která budou do té které satelitní platformy zapojena. Kin s 4K projektory je v globálních číslech minimum. Návratnost vynaložených nákladů je tak alespoň zatím v nedohlednu. Napadá vás důvod, proč by měl po hollywoodských „majors“ tuzemský distributor žádat dražší 4K DCP, když průměrné návštěvy v menších kinech neoslní a výjimkou nejsou ani zrušená představení, to hlavně v případě, že provozovatel kina začne „singl“ programovat po vzoru multiplexu. Prostě digitální obsah pro 4K projektory u nás i v kinařsky silnějších evropských zemích ještě není na pořadu dne. Možná vás napadne, jak je možné, že v soupisce 4K snímků pro rok 2012 chybí očekávaný technologický i kasovní trhák Hobit: Neočekávaná cesta?! Nezapomínejte, že už 3D a HFR 48 fps má na kapacitu DCP nemalé nároky, s trochou nadsázky lze říci, že si nikdo kvůli drtivé menšině kin se 4K projektory nebude pro potřeby distribuce kupovat terabitové pevné disky. Ekonomicky bezchybným řešením je aktuálně volba DLP projektoru v provedení 4K Ready. Upgrade projektoru z rozlišení 2K na 4K sice není zatím nijak laciný, ale to se samozřejmě s vyšší sériovostí 4K čipů změní.

 


Související články:


 

Vaše názory