4K není hlavní proud

ctyri-ka-tv ILUBudoucnost kinematografie v rozlišení 4K sotva kdo zpochybňuje, ale zatím se jedná hlavně o platformu pro filmové postprodukce. Chcete pár příkladů? Mnozí kinaři se domnívají, že jestli se ve 4K pracuje při výrobě filmu, berou to filmová studia s distributory za své a data ve stejné kvalitě končí na DCP. Chyba lávky.

Tržní ekonomika není o charitě a 4K DCP si nárokuje nejenom delší „strojový čas“ při zpracování, ale také paměťové médium s větší kapacitou (a satelitní distribuce DCPček ještě není vzhledem k nízkému počtu digitálních kin v satelitních sítích "na pořadu dne"). Oboje něco stojí a neexistuje racionální důvod, proč by se ve světě digitálních kin, kde je drtivá převaha sálů vybavena 2K projektory, vynakládal při distribuci jediný dolar navíc. Filmů na 4K DCP vychází zhruba desítka na rok a proto jsou ekonomickou volbou DLP projektory 4K Ready, které běžně nabízí trojice největších výrobců Barco, Christie Digital a NEC. Že máme zatím tu čest s okrajovým fenoménem nás přesvědčí i prodeje spotřební elektroniky. Na stereoskopické technologii 3D je zřejmé, že kino a televize tvoří „spojené nádoby“, odbyt 3D televizorů v posledních dvou letech strmě narůstá, stejně jako návštěvnost filmových 3D projekcí v kinech. Ale 4K televizory? Ty jsou v současnosti zhruba tam, kde byly na začátku 21. století plazmy. Podle prognózy analytické společnosti iSuppli budou v roce 2017, tedy za pět let, celosvětové prodeje 4K televizorů dosáhnou sotva podílu 0,8 %. Se zaokrouhlovací chybou budou na nule ještě v roce 2013. Smysl totiž mají leda u velkých úhlopříček, čtyřiaosmdesátipalcové modely (s úhlopříčkou 213 cm) nabízejí zatím jen firmy Sony a LG (za 25 000, resp. 20 000 dolarů), nejdostupnější je pětapadesátipalcová Toshiba (s úhlopříčkou 140 cm), která zatím stojí “pouhých” 10 000 dolarů.




Související články:


 

Vaše názory