Auro 11.1 vs. Dolby Atmos

3D-audio ILUSO 3D prostorovém zvuku se začalo živě diskutovat už na podzim 2011, kdy společnost Barco, jeden ze tří největších výrobců kinoprojektorů, představila zvukový formát pro kina Auro 11.1, který vyvinula společně s další belgickou společností Auro Technologies.

Z několika konkurenčních formátů se ujal ještě Dolby Atmos. Během "nultého roku" 2012 Auro 11.1 a Dolby Atmos sbíraly po světě první instalace i náležitě ozvučené filmy. Jak si stojí vedle sebe z hlediska vlastního fungování?

       3D-audio Dolby-Atmos-2 ILUSTRACKAU Dolby Atmos má každé reproduktorová soustava, které je v sále instalovaná, vlastní kanál i vlastní výkonový zesilovač. Reproduktorové soustavy najdeme nejen za plátnem a po stěnách sálu, jako je tomu u standardních konfigurací 5.1 či 7.1, ale také na stropě, a to hned ve dvou řadách. Při mixu zvukové stopy se pracuje až se 128 kanály, v sále však podle jeho velikosti i finančních možností provozovatele kina počet instalovaných soustav odpovídá nejvýše 64 kanálům. Opravdu velkým sálům, které jsou dislokovány nejčastěji na druhé straně Atlantiku, je určena konfigurace 62.2 (i když toto provedení má i hlavní sál v hostivařském multiplexu Premiere Cinemas v Praze), sály střední a „komorní“ velikosti si vystačí s konfiguracemi 22.2, respektive 11.1, což je také standard prvního a také nejrozšířenějšího 3D audioformátu Auro 11.1.

3D-audio Auro-3D ILUSTRACKAAuro 11.1 staví na stejném principu, kdy zvuk v sále nemá jen dva rozměry jako je tomu u formátů v už tradičních konfiguracích 5.1 a 7.1, ale využívá tři osy. Zvuková architektura sálu staví na třech vrstvách, první surroundové s pěti kanály, výše položené druhé, opět s pěti kanály, a „hlasem božím“ na stropě sálu, jenž odpovídá jednomu kanálu. Do celkových počtů 11.1 zbývá obligátní kanál LFE, zásobující signálem subwoofer (v plné verzi má Auro 11.1 dokonce 13.1 kanálů, ale s ohledem na optimální poměr ceny k užitné hodnotě se ujala verze 11.1). Aby mozek „verifikoval“ 3D zvuk coby opravdu prostorový, potřebuje zvláště zvuk z reproduktorových soustav ve druhé vrstvě, který k posluchačům uprostřed sálu přichází z výšky pod úhlem cca 30 stupňů.

       Leitmotivem nových multikanálových 3D audioformátů jsou zpřesněná lokalizace prostorového zvuku a její propojení s akcí na plátně. To se oběma rivalům podařilo, čas brzy ukáže, jak si povedou dál.

 

 

 

 


 


 

Související články:

 

 

 


 

Vaše názory